کدام یک حقیقت دارد

 


امروز دو خبر که پیاپی آنها را در بالاترین (عزیز از سفر برگشته) می خواندم پارادوکسی عجیب درون من ایجاد کردند.پارادوکسی از احساس شادی (هر چند تقلبی) و در مقابل ٬ احساس شرم  (اما بسیار واقعی و تلخ)


خبر اول که در واقع یک مقاله ودقیقتر یک سفر نامه بود چنین تیتری داشت:


Iran: the friendliest people in the world



همه می دانیم علت چنین برداشتی چیست؟ همه ما از اوان کودکی و بلکه نوزادی٬ آموخته شدیم که   به هر قیمتی باید آبرو حفظ شود و این آبروی لعنتی چنان به اعماق ذهن ما چسبیده که بسیاری از صفات بد ما ایرانیها از جمله مسوولیت ناپذیری اغلب ما را سبب شده است و در صورت وقوع یک اتفاق  یا اشتباه ناگوار همگی دست بدست هم می دهیم که این اتفاق آشکار نشود بجای آنکه کسی مسوولیت آن را بپذیرد و کسانی تلاش در بر طرف کردن آن داشته باشند.


و اما خبر دوم که تلخ و تکان دهنده است:


تصادف خونین و بی وجدانی مسافران اتوبوس


به کجا می رویم! بارها به این موضوع اشاره کرده ام که جامعه ایرانی در حال انحطاط است و در مرز سقوط اخلاقی است. چگونه می توان پذیرفت که وجدان جمعی ( که معمولا بسیار فعال تر ٬ مسوول تر و در مجموع بسیار با اخلاق تر است) جامعه ایرانی چنان تنزل پیدا کرده که در یک جامعه کوچک آماری یعنی مسافرین یک اتوبوس ٬ وجدان جمعی در بدترین شرایط نمی تواند بر حرص آدمی غلبه کند و می تواند با خونسردی شاهد جان دادن انسانی در چند متری خود باشد.هیچ وقت توی کتم نرفت که ایرانیها در طول تاریخ برترین و بهترین و...... بو ده اند و در ۳۰ سال یا ۳۰۰ سال یا ۱۴۰۰ سال گذشته اینگونه به مرز انحطاط رسیده اند.من این را قبول نمی کنم ولی نمی توانم بپذیرم که ایرانی جماعت همیشه اینگنه در حال سقوط اخلاقی بوده است که در این صورت باید تا کنون از هم وا می پاشیدیم. چه کرده اید با این مردم؟ ایرانیها و هر انسان دیگری از هر جای نمی تواند چنین پست باشد.

7 نظر:

محسن

سلام آقای دکتر
اومدن به وبلاگ تو و دیدن اون، بهونه ای شد که وبلاگ خودم که امروز درستش کردمو بهت معرفی کنم امیدوارم بیای و سر بزنی و منو دلگرم کنی

پزشک78

خیلی وحشتناک بود...اون خبر رو خوندم و یخ زدم
چی میشه گفت؟

یاسر

ملت مسلمان طبق معمول همیشه در صحنه حاضره!!

علی

متاسفانه دنیا داره به سمت حیوون شدن و ت...ی شدن پیش میره!

ali

please add my weblog:
http://alihosseini.blogfa.com

پزشک78

سلام
سال نو مبارک و سرشار از خوشی

با شروع سال جدید وبلاگ «پزشک78» هم به آدرس جدید در وردپرس منتقل شد:
http://78med.wordpress.com

رامین

سوال کلید تفکر است و تفکر کلیدیست از کلیدهای دانایی. پس سوال کن تابدانی و به خوبی بپرس تا به خوبی پاسخ بگیری.
ايليا ميم رام الله

نظر خود رادرکادر زیر بیان نمائید