شما زندگيتان را چند مي فروشيد؟!

 

چنديست كه برنامه اي چالشي ، عجيب و پر از تعليق واقعي پخش مي شود به نام:


                                    The Moment Of Truth  


 








 


احتمالا بسياري آنر ديده ايد در اين مسابقه تلويزيوني كه من اولين بار است نمونه اي از آن را ميبينم


سوالاتي در حضور تعداد زيادي تماشاگر و بخشي از خانواده اش از او پرسيده مي شود ، پاسخ سوالات از قبل مشخص است و هر سوال ارزش زيادي از نظر مادي دارد.


جوايز از 10000 دلار به ازاي 8 پاسخ صحيح تا 500000 دلار داده مي شود .


نكته اين مسابقه اين ها نيست كه در بسياري از مسابقات مشترك است.


مساله اين است كه شما به عنوان شركت كننده در اين مسابقه چه در صورتي كه ببريد و چه ببازيد بخش بزرگي از زندگيتان را در اين قمار از دست داده ايد! كه اين بخش بزرگ تا امروزي كه من اين مسابقه را ميبينم عمدتا زندگي خانوادگي افراد بوده است.


حال سوال من تيتر اين پست است:


شما زندگيتان را به چند مي فروشيد؟


سوالات اين مسابقه خصوصي ترين رازهاي زندگي زناشويي را نشانه مي گيرد.


مثلا آيا بعد از ازدواج با كسي غير از همسرتان رابطه ج .ن.س.ي داشته ايد؟


آنهم زماني كه اگر جواب دروغ بدهيد جايزه 100000 را از دست مي دهيد تازه ربات برنامه جلوي همه اعلام مي كند كه دروغ گفته ايد!


قصد من تبليغ يك مسابقه تلويزيوني نيست كه غرض بررسي اهداف كساتيست كه در اين مسابقه شركت مي كنند!



 


(پاكترين شركت كننده برنامه و البته برنده ۱۰۰۰۰۰دلار)


همه ما انسانها اسراري داريم و هر روز صدها دروغ به هم تحويل مي دهيم و خيالمان هم راحت است كه هيچ كس نميفهمد، بسياري از اين دروغها چندان اهميتي ندارد فاش شدنشان ولي برخي چرا!


مخصوصا آنهايي كه مربوط به روابط زناشوييست.


مثلا اين سوال صد هزار دلاري كه چندي پيش از يك خانم پرسيده شد ، جلوي شوهرش:


آيا شما رازي داريد كه باور داشته باشيد زندگي زناشوييتان را منهدم خواهد كرد؟


خانم هم گفت بله و جايزه را گرفت و خوشحال پريد در آغوش شوهري كه آشكارا مي گريست!


مجری اين برنامه ريسك شركت در مسابقه را توضيح مي دهد و كاملا روشن از احتمال نابودي روابط صحبت مي كند ولي هيچ كدام نمي دانيم زوجهاي شركت كننده پس از مسابقه چه عاقبتي پيدا مي كنند؟


براستي ما انسانها زماني كه نقابهايمان را برداريم چه اتفاقي مي افتد.


اصلا فكر نكنيم اين مربوط به جامعه امريكاست ، همه جا و در همه جوامع كم و بيش دروغ و خيانت وجود دارد و اتفاقا من مي خواهم ادعا كنم درجوامعي مثل ما با توجه بسته بودن محيط و بيمار بودن روابط حاكم بين زنان و مردان ، رتبه آماريمان قطعا بد تر از آمريكا خواهد بود. نمونه اش سطح فساد در شهر قم است كه گويا آمارش (اگر دقيق باشد) از تمام شهرهاي ايران بالا تر است.


طرح اين برنامه مرا به ياد فيلمي از سالهايي نه چندان دور مي اندازد:



 







 


 پيشنهاد بيشرمانه   البته نه از لحاظ شباهت مضموني كه مفهومي .اينكه آيا مي توان براي هر چيزي قيمت گذاشت و آنرا خريد؟


The Moment Of Truth هم صحبت از خريد اسراري مي كند كه مي توانند زندگي شما را نابود كنند. هر چه اسرارتان مگوتر جذابيت برنامه بيشتر و طبعا مبلغ جايزه بالا تر!


حال سوالي اخلاقي و حقوقي : آيا رسانه به صرف اينكه برنامه اي جذاب مي سازد وطبعا از شركت كنندگان يك رضايت نامه سفت و سخت مي گيرد حق دارد چنين اسراري را فاش كند؟


ايا در صورت پيش آمدن هر گونه اتفاق ناگواري بين افراد پس از شركت در اين برنامه هيچ بار حقوقي اي متوجه مديا نخواهد بود؟


نكته آخر اينكه ببينيد عربها چقدر اعتماد به نفس دارند كه در حال تبليغ براي ساختن نخسه عربيThe Moment Of Truthهستند!


--------------------------------------------------------------------------------------


 


حال مي خواهم يك بازي را شروع كنم و دعوت مي كنم كه به ان بينديشيد:


(البته اميدوارم مثل نسخه عربي احتمالي اين برنامه كار به قتل و خونريزي نكشد!)


اگر شما امروز بفهميد كه همسرتان بزرگترين خيانت ها را در حقتان مرتكب شده


مثلا حلقه اش را در آورده، به كسي علاقه مند است، در تمام مدت زندگي چندان علاقه اي به شما نداشته،با همسر صميمي ترين دوستتان ارتباط دارد و يا حتي با خواهر يا برادر شما ارتباط دارد چه واكنشي خواهيد داشت؟


يا بر عكس اگر خودتان صاحب چنين اسراري باشيد حاضريد آنها را به چند بفروشيد؟


يا شايد هم جزو افرادي باشيم كه اصرار خواهيم كرد ما زندگي كثيفمان را با هيچ مبلغي عوض نخواهيم كرد؟


يا در صورت ساخته شدن نسخه ايراني فكر مي كنيد  چند قتل زنده شاهد خواهيم بود؟


اندكي از اين برنامه را ببينيد:


لينك يك       لينك دو


5 نظر:

پزشک 78

از کجا پخش میشه...
راستی سرعت آپ کردنتون خیلی بالاست
.......................
سعيد:
از mbc4 البته اصلش فكر كنم مال cbs باشه

crescendo

راستش من هر چی فکر می کنم می بینم اسرارم اونقدر مگو نیستن که فاش شدنشون باعث به هم خوردن زندگی مون بشه ....... واقعا چیز خاصی پیدا نمیشه ...... ببینم نشده تا حالا توی این برنامه یه زوج شرکت کنن و بدون هیچ دلگیری و درگیری ، برنده هم بشن؟.....راستی من نمی دونم چرا یاد فیلم اعترافات یک ذهن خطرناک افتادم ( البته من این رو دوبله شده و حسابی سانسور شده اش رو دیدم )

احسان

سعید جان این کارای خطرناک چیه آخه. بخاطر یک لقمه نون بخور نمیر که آدم جونشو نمیزاره کف دستش .(:

من

وای خدای من این چیه دیگه.واقعآ تاثیر گذار و تفکر برانگیزه.خیلی هم ناراحت کنندست.راستی یه سوال شاید بخندید ولی این اطلاعات رو کامپیوتر از کجا میاره وقتی مثلآ می پرسه فلان کس رو می بخشی یا نه؟یا ادامه می دی زندگیتو یا نه؟یا از خانومه پرسید فکر میکنی آدم خوبی هستی یا نه؟ماشین بر اساس منطق جواب می ده یا حس درونی شخص؟
من حاضر نیستم با دروغ زندگی کنم ولی حاضر هم نیستم که این طوری از حقایق آگاه بشم!

من

فهمیدم خودم.فقط کسی مکانیسمشو می دونه؟

----------------------------------------------
سعید: راستش تا اونجایی که من فهمیدم قبل از مسابقه همه این سوالات رو در حالیکه به یک دستگاه دروغ سنج متصل هستند ازشون میپرسند. یه مقدار هم از اطرافیان اطلاعات می گیرند

نظر خود رادرکادر زیر بیان نمائید